Om meg

Bildet mitt
Mamman til Magnus, matmor til Opus, Anton og Muffins. Strikker hovedsaklig til Magnus og til Minidragen i magen og litt til andre... Henter masse inspirasjon fra mine medbloggere :) A blog mainly about knitting, cats and other fun creative projects. Your are more than welcome to have a "looksy" :)

søndag 30. november 2008

Så hun kan bake også?






Som den tunge akademiske arbeidsnarkoman jeg har vært - har det rundt i familie- og vennekrets vakt lett forundring over at jeg kan strikke. Underlige greier... Bake kan jeg også - så lenge jeg har en oppskrift og holder meg til denne. I dag har jeg hatt bakekveld - en form for lett "selvplaging" - hvor alltid perfekt resultat ( en påstand jeg husker fra en reklame, men jeg husker ikke hva produktet var...) overhodet ikke er målet! Å bli ferdig er viktig, pluss å ta oppvasken underveis...huff, der har min mors filosofi over å gjøre ting mens man kan blitt internalisert (= fått det inn med teskje - hihihi). Jeg baker egentlig aldri til jul, slikt tøys! Men, jeg lager Anita´s Chunky Chocolate Chip Cookies.... Så, siden jeg har lyst, så deler jeg oppskriften her. Bono, min langhårete katt fra Bjørnevatn var som vanlig inne på en liten inspeksjonsrunde, og ble lett slukøret over at det ikke kom noe velsmakende kylling ned til ham.... Lilledragen syntes nok det ble lite tid med mamman i kveld utover måltidene, men han så ut til å ha det bra med pappan sin :) 

   Anita´s Chunky chocolate chip cookies (etter Missy og Lillian, 1978/79)

(Baking skjer på egen risiko - jeg stiller meg ikke ansvarlig for de av dere som blir hekta på disse godsakene... Husk at en oppvarmet stekovn er jævla varm, bruk grytkluter/votter. Det er også veldig lett å brenne fingertupper og tungespisser på rykende varme cookies med sjokoladebiter i seg fordi man ikke kan vente med å smake før cookiesene er lettere avkjølt - det vet jeg fordi det har jeg gjort n´te ganger :)

1. 200 gram hvitt sukker

   200 gram brunt sukker

   250 gram margarin/smør (en smaksak hva du bruker)

  2 egg

  1 ts vaniljeessens

Sukker og margarin/smør røres hvitt (brunt), ha deretter i egg og essens, bland godt. Det er en fordel å bruke en kjøkkenmaskin med eltekrok, å røre sukker og margarin kan føre til sterk senebetennelse og svettetokter...noe avhengig av hvor du oppbevarer margarin/smørpakken...

2. 500 gram hvetemel

   1 ts bakepulver

   1 ts salt 

Blandes sammen i egen bolle, tas deretter oppi sukker/smørblanding - rør godt selv om det blir tungt....

3. Ha i 1-2 dl melk (uansett type, men det sier seg selv at skummet melk har ingenting med dette å gjøre...) 

4. 200 gram kokeskjokolade (uansett type, det er en smaksak - jeg liker alt fra lys til 70 % kakao), hakk sjokoladen opp i små biter, bruk gjerne kjevle, hammer - veldig kjekt å få ut frustrasjon her.... Ha i sjokoladen i sukker/smør/mel/melk-blandingen, rør godt om.

5. Smak på deigen! Ta gjerne et glass melk til :)

6. Jeg bruker spiseskjeer til å fordele deigen ut i små fete klumper på bakepapir - og får en ca 40 stykker - fordi jeg vil ha cookiesene litt chunky og fuktig (gooey)..., men du kan like vel plage deg selv med å fordele deigen ut i 90 mindre deigklatter og steke dem mer sprø - det er en smaksak :)

7. Stek dem midt i ovnen (jeg bruker varmluft - en fantastisk oppfinnelse) på 200 grader i ca 10-15 minutter. Det som er viktig her er at du følger med, steketiden avgjør hvilken konsistens du vil ha. Jeg foretrekker dem chunky, fuktig og lett gyldne - prøv deg fram! 

8. Avkjøl herligheta før du setter tenna i dem! Del dem med noen du er glad i! 

Så en liten advarsel til slutt!!! Om du spiser for mange på en gang så blir du kvalm!!! Trust me on this :) Enjoy folks!!!

Ja, en liten ting til - jeg anbefaler ikke samspising med strikking - sjokoladeflekker på strikketøy er ergerlig...

4 kommentarer:

Ellen Marie Albertsen sa...

De så og hørtes jo bare kjempe deilige ut:)

Har utfordret deg på bloggen min!

Monstermønster sa...

Hehe, utfordring fra meg også :)

Og man kan bli kvalm av sju sånne på rad, altså?

Midnight sa...

Hei. Så koselig blogg du har da =)Chocolat Chip Cookies er så utrolig godt!=) Pleier å bake det selv av og til. Har fått oppskriften fra søskenbarnet mitt i USA =)

Unknown sa...

Jag inviterar till kanelsnurre kurs, alias "svenska bullar" helgen i sluten av uke 8. Passer det deg Magnus? Har du då gått över från morsmelk till livets glede og nytelse?